Miért Mózes?

Moiszej Ugrin, azaz Ugrin Mózes az ortodox egyház szentje. A nép által szentként történő tisztelete megelőzte Vajk oltárra emelését (amit László király 1083. augusztus 20-án a pápa engedéllyel tett).

A keveredés:

Szent Ugrin Mózes Ugrin nevét Magyar-nak fordítják, mivel a Magyar az ó-szlávban Ugrin-nak mondatik. Viszont egyháztörténetileg tudott, hogy az ó-szláv nyelvet akkor is csak a liturgiában használták és a hétköznapi gyakorlatban nem!

Abban az időben Kijevvel a magyar politikának komoly összefonódásai voltak. Kijev környékén sok Magyar élt falvakban, akiket nem Ugrinoknak neveztek. Az is érdekes, hogy szintén szentként tisztelt két testvérét (Györgyöt és Efrémet) csak ezen a – véleményünk szerint papi – nevükön említik és általában nem társul hozzájuk az Ugrin név, csak annyi, hogy szent Ugrin Mózes két testvére, illetve magyar Efrém és magyar Mózes.

 

A papi névről:

Aki a papi hivatásra felkent, az mindig (ma is) kap egy új nevet, ami a magasabb lelki szintben történő újraszületés szimbóluma. Ezt követően csak ezt a nevet használja. Vagyis volt 3 magyar testvér, akik katona-papi minőségük miatt, papi nevükön Mózesnek, Györgynek és Efrémnek hívtak. No és akik mindhárman Borisz bojár szolgálatában álltak, és akik mindhárman szentéletűek voltak.

 

Akkor honnan kerül nevük elé az Ugrin előtag?

Ugrin: nemzetségi megkülönböztető utótag, pl. Csák nem béli Ugrin Kalocsai Érsek.

Fontos, hogy szt. Ugrin korában még nem voltak keresztnevek. A fenti módon a nemzetség nevéhez ragasztották a megkülönböztető „nevet”, ami nem tekinthető klasszikus keresztnévnek.

Itt fontos még megjegyezni, hogy az Ugrin megkülönböztető nevet szinte kizárólag a Csák nemzetség használta, majd Később az ugrin, mint nemzetségi ág különvált. Az újkori név-védettségi intézmény sem engedett az Ugrin névre történő magyarosítást! Ezért ez a név és vonatkozó nemzetsége – zárt körben – viszonylag jól megmaradt.

A kutatók szerint az Ugrin testvérek Erdélyből kerültek Kijevbe, Borisz szolgálatába. Az ok pontosan nem ismert. Vagy egyházi okok, vagy a magyar lótenyésztési világhír miatt szakemberként kerülhettek a kijevi Rúszok szolgálatába. Mindenesetre az biztos, hogy művelt és gazdag nemzetségből származtak! Jelenleg az is biztos, hogy az akkori magyar történelmi nemzetségek közül egyetlen gazdag és művelt, de egyben az Ugrin névhez köthető nemzetség ismert, ezek a CSÁKOK. A Csák nem béli Ugrinok mindig komoly szerepet töltöttek be a Nemzet történelmében!

Erre alapozzuk, hogy szent Ugrin, magyar katona-pap csakis Csák nem béli lehetett!

 

A három testvért nem lehet megkülönböztetni így „Csák –nem béli Ugrin”, mert a megkülönböztetéshez szükséges volt papi neveik használata is, vagyis nemzetségi megkülönböztető nevük egyben kifejezte magyar származásukat és magyar nemzetségüket is, papai neveik viszont egymástól elkülönítették őket.

 

Ugrin nemzetségünk és a szent életű Mózes közötti kapcsolat legjobb tudomásunk szerint egy kijevi kódex nyomán is megtalálható, melyben a történetíró elmondja, hogy a magyar király három Ugrin hadnagyot rendel a kijevi csapathoz, – akik Mózes kiváltására indultak lengyel földre – azzal, „menjetek és kísérjétek haza a rokont”

 

 

Ugrin András